Nämä wakeboard-evät on kuvattu yksityiskohtaisemmin alla:
Pitkäpohjaiset evät: Nämä räpylät tarjoavat tasaisemman ajon vedessä ja irtoavat paremmin. Rampeilla ja kiskoilla nämä evät toimivat kiitettävästi.
Valetut evät: Nämä evät kestävät kiskoja ja ramppeja vastaan ja näyttävät suurilta kanavilta. Muihin lajikkeisiin verrattuna nämä ovat liukkaampia.
Monieväiset kokoonpanot Nämä evät on suunniteltu sieppaamaan eniten aggressiota vanteen ja kourussa.
Kallistuneet sivuevät ovat eviä, joissa on kulma niihin nähden. Ne pysyvät paikallaan, kun lauta liikkuu tasaisesti. Nämä evät auttavat kuitenkin pitämään lautaa paremmin, kun ratsastaja alkaa nojata reunoja kohti. Nämä evätyypit tarjoavat kovia reunoja.
Jos lauta on erityisesti tehty köysipuistoon tai muuhun käyttöön, jotkut ratsastajat valitsevat rivattomien lautojen käytön.
Sidos wakelaudoille
Ratsastajan jalat pysyvät paikoillaan matkan aikana siteen avulla. Pelaajien on työnnettävä jalkansa niiden sisään, koska ne on kiinnitetty laudalle. Ratsastaja tekee erilaisia liikkeitä ilmassa aallon energian seurauksena nouseessaan ylös. Nämä menetelmät vaihtelevat yksinkertaisista kehittyneisiin.
Pelaajat käyttävät usein toista kahdesta sidontatyypistä, Open Toe -sidonta tai Closed Toe -sidonta. Vaikka suljetut varvassiteet antavat laudalle enemmän herkkyyttä varpaita heiluttaessa, avoimet varvassiteet muistuttavat kenkiä, joilla on leveä koko ja parempi varvasliike.
Veneitä wakeboardiin
Wakeboard-veneet eroavat tavallisista veneistä monella tapaa. Wakeboard-veneisiin on saatavilla ruostumattomasta teräksestä tai alumiiniputkesta valmistettu wakeboardtorni, jonka vetopiste on 2 metriä vedenpinnan yläpuolella. Nämä veneet ovat raskaampia, koska ne on suunniteltu sisältämään vettä.
Nämä veneet yrittävät pumpata vettä ulos pidättämällä sen sisällä, mutta tämä vain tuottaa suuria jälkiä veneen takana. Lisäksi näissä veneissä on tehokas moottori, jonka avulla ne voivat kiihtyä tarpeeksi nopeasti pitääkseen pelaajan poissa vedestä.